Thursday, October 21, 2010

sambung edisi jagung

alhamdulillah..hari ni dah kenyang aku belasah sekut 2 bungkus..rasa hidup bujang la pulak..sapa pon takdak umah...asalnya plan aku nak p la umah kawan aku kalo aku rasa kesik...tapi tetiba lak aku tk rasa kesik...yeihaaaa.hehehe..apa itu kesik???kesik ialah sejenis perasaan takut tahap suam2 kuku kaki disebabkan oleh persekitaran y sunyi dan dalam ruang yang besar..wah2, rasa best lak memberi definisi kt bahasa baling ni ngn penuh stail dari segi makna dan istilah..

oleh yang demikian, maka aku hendaklah menyambungkn semula cerita aku y tak kehabisan semalam dek kerana perut aku y meronta2 nak makan..ermmm..cerita tanam jagung..

aku amik contoh hari sabtu jerla ek..pasal takkan pulak aku nak wat ala2 drama samarinda nak meroyatkan segala adegan dan detail y berlaku dalam tempoh beberapa tahun tu kann...ok, hari itu adalah hari sabu yang hening..

mak aku memang tkleh tengok anak dia bangun lambat..masa tu laaa..skrg aku bntai tido, selagi matahari tk tegak, tobat tk bangun...maka dia pon mulalah mengejutkan kami anak beranak ..kontestan pada hari itu adalah mak aku, kalo smpai giliran, ayah aku ada la, aku, adik aku pahpeng, n usin.kak aku kalo ada, dia ni org reserve je kt umah..soh masak la kunon..ceh..kelik umah, tk masak2 gakk..kekeke..

kalo la katakan kami ni liat nk bangun, mak aku akan ketukkan papan umah ngn penyapu..punyalah anak2 dia ni pekak badak...terutamanya apeng..muahahahaha...untuk makluman korang, kami ni tido kat bilik tingkat atas..umah 50% bata, the rest kayu kayan...rumah warisan cher aku dulu..

so, kami pakat la bangun, sbb mak aku kata nk kena masuk office nih..ecehh...masuk ofice lak kann..kul 7 pagi gitu,,..awal bebenor.bukan pe, takut nanti panas, kami da tk koser agi nk dok berjemur..standet balik umah dalam kol 11 la..pakaian, cm besa, baju kedah laaa..kalo korang tengok kami dressing cenggitu skrg nih, humang haiihhh...tak berselera tengok..punyalah selekeh..baju plak mak aku soh pakai hat paling buruk sekali..takut damuh..tapi sememangnya mana laa ada baju y lawa n menarik melainkan baju usin yang dibelinya kat Panjang dngn harga selai RM0.30 or 0.50..hahaha..dah habih bergaya lah tu..kain lak, standet kain batik laa..y bawah dah lobang2 sikit..bukan damuh, ini adalah uniform kerja kami..pakai tudung gak..takpon pakai lapik ken batik or ken tola kecik..

selalunya mak akan suruh aku bawak rafa kecik..dalam tu dah ada 1-2 botol air kosong, kalo ada cucur2 lebih sarapan, ada parang, ada baja and ada biji benih jagung,,kekadang mak aku dah simpan siap2 benih jagung tu kt umah..tang benih jagung ni, mak aku beli kt baling..kt kedia cina..warna dia kuning2 merah..y merah tu adalah ubat nak bagi tahan lama..tapi kalo pegang ngn tangan tnpa sarung tangan, lama2 leh gak rasa mcm panas n nk gatal2 sikit..maklomlaaa..ada bahan kemia dalam tuh..

so berangkatlah kami anak beranak ke kobun y letaknya sejauh kira2 10 menit jerr kot..lalu gak kt bendang lama..sekali sekala tergelincir masuk dalam petak bendang..kekeke..tapi cepat2 bingkas bangun sbb takut lintahh..hihihihi..

masa p sana, tanah y dah digemburkan tu, mak aku akn letak penanda kt dua2 penjuru n ikat ngn tali untuk meujudkan garis lurus...katakan, penanda di sebelah utara satu, kt selatan satu..n kt penanda2 kayu tu, mak aku ikat ngn tali y sama..so dapatlah garis lurus..cerdik tk mak aku..kekeke..n then, samada mak aku or ayah aku, dema cucuk tanah y dah digembur tu ngn pncang kayu..untuk membuat lobang bagi menanam jagung..

so tugas aku ngn usin, aku masukkan biji benih, di akan ikut rapat kt bontot aku, n kambuskan lobang tuh y dah berisi ngn benih, menggunakan kaki dia..punyalah malas kann..hehehe..or sebaliknyaa..mak aku kata, dia hanya akan suh aku or adik aku je y tanam jagung untuk mendapatkan buah jagung y gemuk2 n maniss..wahhh...ada berkat ke kami nih??tapi mungkin ada benarnya..sbb aku penah dengar istilah "green finger"..bukanlah bermaksud jejari ko warna ijau cam incredible hulk tuh..tapi sebagai indicator y jari2 ko memang leh pakai untuk bercucuk tanam..n ngn izin Allah, pokok y ko tanam akan tumbuh ngn best nyeee..apeng lak, dia memang dok jaga daun bayam jaa..keja2 daun bayam memang keja apeng..

and then, bila pokok tu dah besar kira2 bawah sikit dari lutut aku, kami kena pilih pokok mana y lebih elok dan besar serta sihat kuat untuk meneruskan kehidupannya sebagai pokok jagung..sbb nya, masa aku tanam aritu, aku bubuh 3-4 biji benih..tk bubuh satu..tu keja bengong namanya kalo bubuh 1..sbb pa, kadang2 ada serangga, or semut merah, or semut hitam, or siput babi y akan kerkah n makan anak benih ko tu sebelum sempat ia tumbuh..ada gak burung y akan mai meragut biji benih tuh..igt aku tk terror bab nih>? hehe..ni pon adalah hasil terbiah mak aku..kalo aku malas sgt, kekadang, aku bntai seploh doploh bijik benih sekali harung..muahahahha..

lepas dah cabut mana2 anak pokok y tk best tuh, maka bermulalah aktiviti melimbong..melimbong nih, caranya mudah saja..mak aku akan sendukkan baja dalam setengah senduk nasi tu or kurang lagi kot kt perdu pokok jagung..and then kami akan kaut tanah y dah dihancurkan menggunakn cangkul tumpul ke sekeliling pokok..akhirnya, akan terbentuklah batas kecil keliling pokok..hehehe..pndai tk kami???

tk lama lepas tu, myb dalam 2 bulan or less, maka besau la pokok jagung tu..best oo tanam jagung nihh..tambah2 masa dia dah berbuah..kalo y kecik2 tu org kampung panggil sodek jagung..kalo omputih sebut baby corn laa..kalo sebatang pokok jagung tu ada lebih dr sebiji buah n melebihi 2 biji, maka kenalah di buang awal2..tapi tk rugi sbb still leh makan, wat masuk dalam sayur cmpur or tomyamm..

sau petang y hening, sewaktu pokok jagung dah besar, n buahnya dh boleh dituai, maka kami pon pegi laa kutip buah..time ni paling best..masing2 pakat chopp buah y paling besar..n pastu, sebelum maghrib, di tepi sungai, kami bakar jagung dalam tanah or guna ranting kecill..bauan harumnya akan terbawa dek arus lembut bayu y menghembus daripada sungai..sungguh harum..suasana indah kerana senja bakal berlabuh dan warna keemasannya melimpahi sekeliling kami..deru air yang mengalir lembut turut serta menambahkan lagi kenyamanan petang untuk anak2 kampung seperti kami..yang pada kami tiada permainan canggih mahupun komputer apatah lagi internet..selesai masak, kami pakat2 makan beramai2 sambil bercerita dan bergosip..best gila laaaa..da masuk maghrib, baru kami pakat pulang sambil menggalas guni2 yang penuh berisi jagung..

jagung adalah sumber rezeki kami pada waktu itu..jagung2 y besar dan elok akan dijual dalam plastik warna kuning keemasan..masa tu anggaran harga sekitar rm2-rm5..jagung2 ya kurang besar akan dilonggok2 dan dijual ngn harga y murah..jagung2 yang kecil akan direbus bersama kulitnya sekali..letak garam n kunyit atau pewarna dan dijual ngn harga rm0.30-1.00...

time tu, hari2 makan jagung..sedap n manis sekali sbb jagung baru kan..sekarang ni kalo aku jalan2 ke pasar malam, tengok jagung, sure2 akan teringat kenangan dolu2...kenangan kami bersama jagung............

No comments:

Post a Comment