Tuesday, October 12, 2010

Hidup adalah satu pilihan

Salam sejahtera...ashhalukum????atau dalam bahasa kite nih, pekabo semuaaa???today, nak kupas sikit isu yang berkait rapat ngn tajuk y tertera kt ataih tuhhh....

Mesti korang tertanya2 kan, kenapa cam serius je entry kali nih????well..serius tak serius, ku nak habaq gak pasal isu nih...why must life is an option???


1) pernah tak korang berdepan ngn situasi di mana korang terpaksa memilih....ianya bukan sahaja pemilihan antara dua benda, tetapi pemilihan yang lebih komplekss..kalau masa kecik2, mak suh pilih baju raya kaler merah or kaler biru???senang je kannn..tapi bila da besar2 ni, pemilihan kita lebih terarah kepada asbab dan kesan yang kita akan alami akibat daripada pemilihan kita..

2)look around ur self, apa benda yang ampa kena pilih rite now???for me, pilihan yang aku ada sekarang adalah menyiapkan rekod ko kurikulum budak2 kelas ku yang bertimbun2 tu atau aku spendkan sikit masa untuk memblogkan diri..sure2 kan korang da tau pilihan aku skrg, iaitu menulis entry nih..sesetengah orang akan mempertikaikan, kerja adalah satu amanah, tk leh lalai and tkleh curi tulang, even seminit sbb ianya akan mengurangkan keberkatan rezeki kita..bercakap soal ini, kita kena sentuh tangan kta, tepuk dahi kita atau cubit pipi kitaa...sakit tak? rasa apa2 tak???ini menunjukkan bahawa kita ini adalah manusia..ya ada rasa, rasa nak rehat, nak buat hobi or nak lepaskan tension..kita bukan mesin yang leh dr kul 7.30-2.00 buat kerja tnpa henti..melainkan kita adalah manusia skema dan sedikit hipokrit...dalam situasi ini, aku memilih kesihatan mental aku dan berehat seketika dari hiruk pikuk suasana sekolah dan amanah2 yang bertimbun di meja..untuk apa?? untuk mengelakkan aku daripada tension, yang mana akan memberikan kesan lebih buruk untuk masa hadapan, terutama untuk kerjaya aku..

3) aku nak cakap soal memilih jodoh pulak, sebab aku tengok ramai orang zaman skrg berat jdoh..bukan berniat nak memperlekehkan orang2 yang belum kahwen..bukan aku nk kata aku ni best sgt sbb da kawen..but ini from my own experience...betapa susahnya apabila smpai saat kita kena memilih jdoh

4) aku memetik pengalaman aku sndiri...wahh, cam memetik buah lak kann..begini..aku pon sebenarnya bukan lerrr bagus sgt, tk lawa, tk slim, gemuk, odoh la jugak, miskin n tak berapa bersopan santun ...semua ciri2 keindahan dan kebesttan seorang wanita idaman tu kurenggg ada pada aku..tapi bila kita bukak otak kita untuk berfikir menggunakan landasan agama, kita akan tau y ini semua datang drpada Allah..lawa kaa, hdoh ka, jelita ka, tempang ka, smeua mai drpada Allah.. so pada sesapa yang rasa diri dia gile gojes n jelitaaa, sila sedar diri sikit, mujur sgt Tuhan nak bagi anda lawa, so jgn nak eksyen

5) back to the topic, oleh kerana aku ni tk best sgt, maka kurang laa lelaki malaya ni nak menekel aku...ada aku kesahh????disebabkan saiz baan mereka banyak y halus2..but it is not the issue, isu utama ialah pemilihan rupa paras mengatasi pemilihan agama..ko kalo muka segak nk mampus, tapi bengong tahap siput sedut pon aku sanggup terimaaa..no no noo...bukan beginii cara yang betul nk memilih pasangan...mulakan dgn meilhat diri sndiri..adakah diri ini best gila gaban smpai tahap orang2 y tk berijazah or tk berkereta besau tkleh tekel???habis gojes ke diri anda smpai sanggup memperlekehkan lelaki yang keja kilang or lelaki y bekerja tnpa slip gaji????ni bukan soal isu gender, lelaki pon sama la jugak..ko segak sgt ke, kaya sgt ke, smpai nk bini ala2 model gitu????

6) selepas melihat diri sndiri, lihat pulak tahap agama korang tuh..solat ada ke cukup 5 waktu,???posa ke tak posa??suka mengumpat ke tk suka? suka membazir ke tk suka? suka tayang bodi ke tak suka?pembersih ke pengotor??wat masa skrg, aku syorkan korang letak sat korang punya ijazah n keta besau tu kt tepi...nilai dalaman diri sndiri..n buat anggapan, bolehkah kita mendapat suami seperti Imam Muda kalo diri kita seadanya saja?

7) and pulak, tengok tahap kesediaan diri..pernah tk korang bayar bil umah sndiri, penah tk masak, penah tak wat keja umah, penah tak wat keputusan besar sndiri, penah tak isi minyak ekta sndiri,penah tak berhadapan ngn situasi sulit n korang leh tangani sndiri...kalo selama ni korang serahkan bulat2 pada orang len, jgn fikir sal jodoh agi..sbb apa, nanti kalo dpt jodoh y baik, smua dia akan buat untuk kita, y kita akan dapat hanyalah kerugian and kita akan jadi pemalas smpai bila2

8) apabila korang da rasa setttle pasal diri korang, barulah korang start tengok partner korang..apa y aku ingin tekankan, lihatlah pada agamanya..agama pada solatt jer keee???????? ibarat katta suamiku, islam is not about solat, habibati..how come someone solat all the time but no work, no social life but he declare that he is a good muslim???who will take care of his family?his wife?his child?...so tengoklah pada pembawaan diri dia

9) next, korang ushar lak dekat kerja dia..tang part ni paling payah..sbb pompuan selalunya ushar lelaki kerja besau..tapi tahukah anda, bahawa besar atau kecilnya kerja bukanlah ukuran utama..tapi halal atau haramnya kerja tuhh..kerja cikgu pon leh jadi haram kalo dia g sekolah, saja nk punch card, but buat bisness all the tiime..tk wat amanah y sepatutnya dia watt..y penting, cari lelaki y rajin kerja n mahu kerjaaa...bukan kerjanya nak menghabiskan duit korang saja..

10) next lagi..apabila korang berhadapan ngn situasi kena pilih, pilihan utama y korng buat mestilah melalui isikharah, n jangan biasss..ni penting, sbb kalo da bias, da tk real dah result tu..igt lah,result istikharah ni bukan mai dlm bentuk mimpi saja, tapi juga ia leh mai dalam bentuk situasi, emosi, tekaan, dan rasa terdorong..

11) apabila korang cuma ada satu pilihan cam aku dulu, maka pilihla y mana baik untuk agama anda, bukan untuk diri anda saja..ketepikan soal org kata korang terdesak atau apa, sebab lebih baik terdesak daripada berdosa..berkahwen itu menyempurnakan sebahagian daripada agama..kalau tk kawen, mudah terdedah ngn dosa dan maksiat, jiwa rasa tertekan..ini lagi bahaya..

12) perlu diingatkan bahawa pasangan kita memang tk sempurna sbb kita pun tk sempurna..oleh itu, hilangkannlah imej lelaki sempurna ciptaan media massa..jangan berangan2..anggap suami atau isteri adalah rezeki..dia tidak menjadi pasangan yang salah, tapi kita laahh pasangan yang salah kalau kita masih belum mahu bersyukurr..

13) berdoa dan jangan lupa untuk berdoa

14) kalau masih belum bertemu jdoh, igtlah mungkin ini ujian Allah pada korang, yang mahu korang dapat insan yang lebih baik..igt jugak, y wali tersohor, rabiatulvadawiyah pon tk kawen, tapi dia adalah antara kekasih Allah..

15) ada jodoh atau tidak, Allah juga y menentukan..tapi kita kena bukak hati dan buka minda..jgn biar momokkan dan cerita2 orang lain menjadi halangan..kita leh jadikan panduan, tpi kita tkleh copy bulat2 kisah hidup org sbb dah nama pun org len, memang la takkan sama ngn kita..oleh itu,renung2kan dan selamat beramal...

No comments:

Post a Comment