Saturday, October 9, 2010

Aku berstatus baru

Assalamualaikum..ku rasakan sejak arini aku akan membuat jurnal pribadi kt sini..sebab aku rasakan agak sukar untuk aku meluahkan perasaan aku..sekarang ni kawan2 pun dah dok jauh2, masing2 bawa haluan masing2..ada yang da kawen, ada y da bertunang,dn y masih berkapel, meneruskan perkapelan masing2.
Hari ni, 9/oktober 2010 genap 27 hari aku bergelar isteri kepada Hedi Belaief..
Aku sendiri tidak menyangka jodohku adalah jejaka berketurunan arab, berasal dari Tunisia..perkenalan kami terlalu singkat..seingat aku, aku mengenalinya pada hujung april 2010..kalau dihitung, baru lebih kurang 5 bulan sebelum aku berkahwen dengannya.
Sejak aku kecik2 lgi aku ni suka le sgt baca buku sirah nabi..semua kisah 25 rasul aku da hafal..memang minat sungguh2..kalau ada buku2 yang berkisarkan mengenai sirah nabawiyah dan kisah lelaki-wanita soleh solehah, sure aku akan baca...bukan le aku bermaksud menunjuk2 betapa rajinnya aku membaca buku2 ilmiah berbentuk keagamaan, tapi memang aku cenderung minat membaca bahan2 bacaan y macam tu..
So dari situlaa, aku mula berminat nagn bangsa arab ni..sbb dalam semua kisah2 yang aku baca, semua wataknya adalah dari kalangan orang arab...sebutlah sapa pun, semuanya mesti ada susur galur arab..so at that time, aku rasa orang arab ni cam ada 'sesuatu', like, why only semua para nabi n rasul dari kalangan dorang? org len tk best ke? cm orang mealyu ke, india ke, cina ke, pakistan ke???omputih ke??dan bangsa2 lain kt dunia ni..so unfair kalo difikirkan ngn guna akal fikiran y dangkal nih..and ada byk agi persoalan2 y aku timbulkan mengenai bangsa arab...best sgt ke dorang nih? segak lawa sgt ke dorang ni??and lagi satu, kenapa bahasa arab diangkat jadik bahasa alquran, why not bahasa lain, y mudah sikit nk dipelajari..

Personally, aku rasa bahasa arab adalah bahasa terpayah untuk aku belajar, even aku penah gk dlm zaman persekolahan dolu2 aku dapat A arab in PMR n B in SPM.api smpai skrg payah benor nak faham bahasa arab...

well..well...well..bukan bermakna aku mengangkat tinggi sangat bangsa arab ni oleh kerana suami aku org sana, dan tak bermakna aku meremehkan bangsa lain, sbb aku pon org melayu tulennn...tapi from my both side mak n ayah, kami ni melayu thai sejati...

juz saja nk menghuraikan pe y ada kt benak aku ni..rasanya banyak beza org arab ngn org melayu..salah satu y aku rasa lah kan..dorang ni kuat gile keazaman, smpai sanggup hijrah jauh2 dr keluarga if nk capai sesuatu perkara..well..kita comparekan ngn melayu sndiri, anak kena posting sabah sarawak pon dah beratur pnjang kt putrajaya mintak tukar..padahal kira masih dalam mesia agi tuhh...hati dorang ni amatlah kerass..bukan bermakna bebal,just tekal n jitu..korang bayangkanlah kalo para nabi semua jiwa lembut n tk kental, cmner nak ajak orang masuk islam...dalam hal ini, orang melayu pun patut diberi kredit, sbb jiwa dorang lembut, n banyak bersopan santun..cuma skrg ni tktau la ada agi ke tak santunnya tuhh..yang ada, merapu2 jaa..

oppsss..sekali lagi, ni bukan iklan promot kahwinlahh org arab..tidak sama sekali..aku pun melayu okk...juz aku nk wat correlation atass persoalan2 aku tadi mengenai apa istimewanya bahasa arab, bangsa arab dan kebudayaan mereka smpaikan menurut sau kajian yang aku baca, terdapat 5 bahasa tertua di duni dan digunakan dalam setiap zaman dan peradaban.. salah satunya yang tinggal hanyalah bahasa arab..di sini termaktublah bahawa bahasa arab itu adalah bahasa agama, bahasa mulia, bahasa para malaikat, para rasul, bahasa ahli syurga dan menjadi bahasa antara kita dengan Allah SWT...mungkin ini juga mnjadi sbb kenapa orang arab kadang2 menjadi terlalu angkuh dan sombong..suami aku sendiri kadang2 ditegur kerana ada kalanya dia tersalah kata, yang lebih menjurus ke arah menaikkan harga diri dan melihat bangsa lain sebagai agak 'kureng'..akibat ditegur, maka skrg da kurang sikap suka menaikkan bangsa arab tuh..kalo tak, aku kata..its better for u to go back to arab land, n marry someone else there, becoz im not arab, but im malay...kehkekeke...terkelu le kejapp..tapi dibalasnya pulak..but habibati, u look arabian..lah sangattttt...takat luaran jee..dalamnya masih aku melayu leee..malas nk mengarabkan diri..kekadang dorang terlalu hard..bnda2 remeh pon jadik cm big issue..thats why kot dorang tk penah aman dr berperang..payah nak maafkan ...heheh..habibi..i k tuju kt u, tp untuk pendapat umum jeee..


wahhh..pnjang berjela2 lak aku citer sal arab ni...by the way, as long as dia muslim, solat 5 waktu, wat ibadah2 waajib lain, ada usaha nk cari nafkah, tk kisah bangsa apa pun..dia adalah y baik untuk aku...n in this condition, mestilah laki aku y terbaik, kalo tak, watper aku kawen ngn dia kann..hehe..

No comments:

Post a Comment