Tuesday, December 29, 2009

Camner hangpa tangani perasaan time tgh ada musibah?


Assalamualaikum ari ni, soklan cepumas nak tanya kat hangpa semua yang kalau2 terbaca blog ni, cmner cara terbaik angpa tangani keadaan pabila dilanda musibah?huhu..so entry kali is about handling ur emosion during the bad time..
Pagi td, aku berkobar2 semangat n p wat latihan motorsikal, skrg baru ada lesen L, so continue nak amik lesen P.Abang ipo aku habaq yang motor tkdak minyak, di abaru guna malam tu, so katanya, sempat kot nk isi kt stesen y letaknya kira2 2 km dr umah aku..Masa aku bertolak, jam pukul 9 pagi, aku bajet leh wat kot latihan 2 jam..dgn lafaz bismilllah, aku bawa la motor suzuki shogun tu ngn slow2, sbb selalunya memang sempat la nk isi minyak before habis..about 1 km from the station, cmner ntah, ada paku yang sehabis besar paku terpacak kt tayar depan motor aku..so, ape agi, memang gelong ler motor tu..cehh..dah laa panas pagi tgh membahang, di tepi kesibukan jalan raya yang disebelahnya tgh dibuat highway, dengan jalan2 yang tk settle ag, ngn turap y lom kering, ngan debu2 tanah warna merah abih hinggap kt muka n baju aku..dok ctu 10 minit jer, ngn lori2 yang lalu lalang, aku dah bertukar menjadi kemerah2an..huhuhu..ramai gk ler ya heran awat aku dok ctu, sbb langsung tk strategik, jalan sempit, 2 meter dr jalan tu ada lak jalan baru ditimbun batu2 kecill..very annoying..memang betul2 menggangu lalu lintas..tapi apa aku nak wat, memang jalan tu straight gtu, tkder umah org y terdekat, n tepinya ader border setinggi 1 meter..takkan pulak kan aku nk angkat motor tu..
Ada gkla orang2 yang datang bertanyakan masalah aku, siap berkenalan lagi..tp aku dah awal2 lagi tepon sepupu aku..lama gkla tersadai dictu, kira2 30 minit..masa tu, perasaan aku bercampur baur, ngn kepanasan, malu, rushing time, ngn bengang motor tu sbb baru sebulan tukar tayar, ngn rasa jadi pengganggu lalu lintas..Ketensionan makin menjadi2 bila lihat ada orang y bukn nk tolong, tp siap gelakkan aku agi..wehhh..hampeh betol...Masa ni laa aku teringat, cmner nk tangani stress..waaa, cam baik jer kan, dlm kemalu2an begitu pun still agi leh berfikir..yerlaa..apalah gunanya aku wat2 tension sedangkan perkara tu leh diatasi..juz, tebalkan muka jerlaa...aku bayangkan aku tgh tgok tv, ngn rancangan roda2 kotaraya..haha..
Tgah resah gelisah, aku nmpak sepupu aku mai bawa pertolongan cemas yakni bawa botol minyak..hehehe..lepas isi minyak, dia bawa slow2 ke kedai baiki motor..ngn help dia laa..motor aku berjaya diservis, penukaran 2 tayar, luar n dalam, adjust sistem pencucuh, pastu ketatkan rantai, kir berbaloi juz rm50..even sikit ralat coz tk jadi rr nk beli foundation avon..hehe
Sampai2 lak kt driving school, oragn ramai, gilerr..beratus..aku kena tunggu hampir 2 jam..ceh, kul 1 baru leh wat..tu pun aku wat sejam jer..coz panasynya alam time tu terasa mahu meyiat2 kulit muka aku..huhuhu..tp tkper, sejam pun dh kira ok..balik jer aku terus solat n tdur..huhuhu..penat sehh..esok nk p agi..harap2 tkder la lagi musibah y berlaku..
Kepada u all semua, masalah n musibah is always surrounds our life..so, jgn mudah give up..must think positif, time will fly away, ngn syarat kita guna utk settle our prob, n paling penting kita jgn tmbahkan masalah kita tu ngn menimbulkan masalah konflik dalaman, yakni menjadi emosional..tu y parah tu..huhu..ok yaa..seee next time..byee

No comments:

Post a Comment