Sunday, August 14, 2011

Siaran Khas Sempena Ramadhan

Salammm..kali ini siarannya mengenai ramadhan...apa itu bulan ramadhan? apa aktiviti wajib d buln ini????sapa2 kalo masih ragu2 mahu jwb kerna tktau jwpannya, sila sekeh kepala sendiri namblas kali...dh msuk kategori lembu kalo tktau gk apa itu rmdhan..


hehe..ramadhan adlh buln mulia y mna kita org islm diwajikn utk BERPUASA, yakni menahan diri dr makan dan minum dn perkara2 y membatalkan posa dr terbit mtahari hingga terbenam mthari..(see..ni cara2 org SPM syariah dpt A1 jwb exm tauu)...


so, sebulan puasa pd tahun ini, aku telah menctat sejarah tidak mengerjakn ibdah posa kerana dlm berpntang,,ini adalh kerana aku dlm keadaan nifas..apa itu nifas? larhhhh..tu pun tktau..nifas adlh darah y keluar seiring kuarnya baby n memakn masa lebih kurang 40hari untuk habis..dlm temph pntang, tkbley solat, membca quran, berposa n y sewaktu dgn larang y dkenakn pd org haid (see..kn dh kata A1 dulu syariahh...riak..waaaaaa..kejinya)


Namun oada orng2 len, korang jgn lak tk posa..posa tau..upin n ipin pun pndai berpuasa..kroang y dah tua bangka ni apatah ler lagi kan..haruslah berposa..aku dulu2 time posa liat oo nk bangun sahur.kalo bangun pun juz untuk minum air je or mkn apa2 buah2n y sejuk dr peti ais, cm tembikai ker apa ker..eskrim ke..semakin sejuk makanan tu, semakin aku suka time bersahur..pelik kan???adik bongsu aku len plak citernyee..letaklah time bila pun, tkder istilah bg dia utk tkder selera makan..bantai jer..selalunya , n kebanyakan org2 muda memang la mcm tu..kunon esok ader tenaga nk pose..iyerlaaa tuu..membuta jugak kesudahannya kann..


makan2...esok da nak pose, hari ni harus makan banyak2, esok da tk bley makan..


kt mesia nih, kalo sapa2 y tegar jugak tkmo posa, n mkn secara umum,mka akn merasalah dorang tour percuma menaiki van jenazah..huhuhu..kannn..hina sgt kn..da setaraf ngn mayat kalo tk pose..selalunya y cibai tk reti2 nk pose ni kaum lelaki laaa...pompuan jarang tk pose, sbb daily dorang ngn diet ketat tu lg menyiksakn badan dr berpose..jgn tktau, rmai y nawaitu nk loose kn berat bdn time ni drpd beribadah y sebenar..but itulh hikmahnya..2 in 1..dpt phala n dpt badan y rmping..aku???mimpi laaaa...puasa dah cntik, tang berbukak, da mcm org tk penah jumper mkanan...zapppp..licin smpai menjilat kaki..huhuhu

mai mai mai...sapa2 nk merasa dok dlm ni, sila2lh mkn kt tmpt umum nohh..


y paling sinonim ngn posa adalh solat terawikh...msa aku kecik2 dulu selalu tersebut solat tawarikhhh..bengong la sgt..tu kn dh jd solat sejarah..betulla tu..sejarahlah sgt sbb jrg2 nk pegi jemaah teraweh ni..kalo p pon, tkdernya mlebihi seminggu..aku prefer solat sndiri d umah..8 rokaat jew..tkleh aku tahan 20 rokaat..tmbah2 kalo y jenis baca lma2..rokaat awal2 tu jer y seikhlas hati niat teraweh..nk msuk ke 12, dh mula senget2 berdirinya...muka da peluh2..dlm hati da tk tenteramm..pahala y dicari, dosa pulak y dkumpul karang..huhu..penah ms study d matrik kedah dulu, ada sorg imm ni baca ayat punyalh lma..4 rakaat je aku da cabut, balik smbung kt bilik..bergetar2 nauu urat lutut aku nih..2 rakaat dlm sejm...4 rakaat, dh pukul 10.30..nk tgu 20, mau cecah kul 2 pg..utk org2 y tahann..tahniah...aku hrap aku jua leh jdik cmtu..(yerla tuuu..ms solat ngn laki aku pun, selalu pesan, "dont read too long ok..i cant keep my wudhuk for long period..im afraid that i will fart"..uihhh..alasannnn..huhu)

rebutlah peluang menunaikn solat teraweh..pesanan dr penaja...

time berbukak lak..jgnler mentekedarah sgt...igtlh org2 len y lebih sengsara dr kita..ni tak,semua bnda nk dihadap...mcm la pasni da tkbley mkn kn..


ni mknan aku mkn time berbuka..amacam..korang ade???huhu

tengok2n pic dibawahh..kalo tk rasa insaf ag tktau laaa...so, selamat beribadah dgn sebenar2 ibadah.


puasa mngjar kita utk lebih bersyukur dn mngenagkn org2 y leboh menderita dr kita..


























No comments:

Post a Comment