Sunday, August 14, 2011

Kueh Rayaaaa





"kueh dan mueh beraneka macam..makanlah jangan hanya dipandang..ketupat rendang sila nikmati kawan..penat memasak malam ke pagi...lalalala"

Salammmm...




Amacam...dah hafal kan lirik lagu di atas? kalo masuk pertandingan jgn lupa lirik, sure2 tadak sapa y lupa kannn?????




so entry kali ni adalah mngenai kueh raya n segala mcm kenangn berkenaan kueh raya..well, y paling aku igt time kecik2 dulu, kunon rasa sgt meriah la kann..sambil2 menyanyi lagu kt atas tu, smbil mkn kueh raya y berderai2 di atas baju raya..feeling abisss..



Family aku memang tk pndai wat kueh raya..sekor2 tk reti...kalo masak lauk2 memang buleh la jugak, tp kalo mai tang part bakery ni, jgn kn kata nk jadik kueh, rupa roti benggali pon belum tentu jadik..



so kita start ngn mak aku laa... ap y aku tau sepnjang hdup aku, mak aku memng pndai wat kueh mueh harian mcm karipap, donut, cucur jawa, lompang, apam n y sewaktu dgnnya..dh dulu mak aku meniaga cucur, haruslah pndai wat cucur kn n kuih2 y mcm tu..tp kalo y jenis kek2 n kuih y guna oven ni, sah2 faill..y mak aku reti wat adalh kuih loyang/bunga ros..dulu ada gk wat kueh baulu, namun dsebbkn mlas nk timbuk adunan tu, terus tk buat..penah mak aku try nk wat kueh bangkit..tp malangnya adunan tu lepas dibakar, tk bgkit2..dh mcm mayat ropernyerr...liat n keras kematu...terus jdik sntapan itik..huhuhu....aku try gk mkn,cara2 nk amik hati..tapi...lekat lak d lelangit mulut..adoyaii..kena kikis ngn sudu..hehe..



kisah kak aku lg laaa sadis..zamn dia muda2 dulu, amboi rajinnya nk wat kueh raya..semua resepi nk disalin..mula2 try wat rempeyek/tempeyek..






rupa sebenar tempeyek




segala resepi n step by step da diikut,..hasilnya adalah sgt mengecewakan..belum apa2 ag dah liat lemugai..dah mcm masuk angin..haha..bak kata abang2 aku, dh leh wat piring terbang, jatuh, tk pecah..haha..
keduanya, dia rajin bebenor nk try wat samperit..jgn tktau..masa tu mana glamer lg kuih almond london..samperit laa y paling glamer






bilalah nak jadik kuih samperit mcm dlm gmbar nih???





..aku tolong hiris halus2 ceri..rasa nk mkn pun ada gk time tu sbb ceri kan manis, tp da posa kannn..tp apatah malangnya, pon tk menjadik samperit tu..abang2 aku try lempar kt dinding..magik kan...jatuh terletak jer..hehe..then dia wat lagik next raya..tp adjust tang mana ntah..jadik berderai2...masa masak tu elok jer, masa nk makan tu, elok2 rupa samperit, belum masuk mulut dh jadik sagu lak..berdebi je..gebu sgt ler gamaknya..haha..aku rasa tu laahh kali terakhir dia try wat samperit..da peritt..smua wat tk jadik kan



ada y paling kelakar dlm memori aku, bila kak aku try wat maruku..






maruku ni india mari..kalo maruku kak aku...mcm y kat bawah..




alaa...y berduri2 tuh..siap, nmpak cm cantik jerr...ada bau2 kari ngn bau india gitu....time merasa, cm biasa laa.abang2 aku makan terus gelak2..keras kott..depa suruh gnti kawat duri kt pagar tu ngn maruku buatan kak aku..lagi teguh dan utuh..haha..tmbah bang ad aku lg, kalo maruku tu terjatuh atas jalan raya n keta lalu, harus pancit ngn serta merta gk sbb durinya y tajam itu..hahaha..semua kami gelak sakan..itulah kali terakhir kak ku cuba buat maruku..rasanya kalo nk jadik terror, kena nikah ngn mamat india kot..haha






berani ko samakan maruku buatanku dengan kawat duri???nk kena nihh





aku lak?pon ada gk try2 nk wat kuih raya..y aku rasa paling mudah adalah kuih buah rotan..rasa konfiden gila time buat tuh..rupa dah ada






ni laaa..buah rotan y aku idam2kan nk wat..tp..jadik menatang len lak




..tapi awat time makan, lain gilaa feel nyaa..abg aku kata, mesti rendam dulu dlm air, baru leh makan...dah mcm buah rotan sebenar lak








len kali da takyah wat ag kuih buah rotan..hidang je terus ngn buah2 rotan y ori..abeh cita





...ni kalo letak dlm hutan, org da tk konfius mana kuih mana y real..da tahap kkerasannya sama jer..hehe..makan kalu, harus goyah gigi, silap2 gigi palsu tu nk kena gam kuat2 ngn polident..hehe..series aku bengang dah..dah serik nk wat kueh raya..smpai skrg bila laki aku suruh wat, aku wat bodo jeerr..malaslaaa..takut membazir barang jer..




dan selepas itu, maka berlakulah acara kuih tunjuk, iaitu g pasar malam, tunjuk jer apa jenis kuih nak, asalkan ada duit..



kuih tunjuk..mcm2 ada..mcm2 kaler..mcm2 bentuk..rasanyaa??????????




y herannya, kuih tu pelbagai rupa, tp rasa..adeiiii..cam haremmm..sama jer..dhlah tk sedap..hapak lak tuu/..skrg da keja, da ada duit sikit, barulah start mengorder..nama aku nk buat sendiri..kem salammmmmm....



















































No comments:

Post a Comment